następny >

Wydanie listopad 2008

Nie ufaj nikomu

Tomasz Gregorczyk

Kryzys finansowy w USA przypomniał wszystkim, jak bardzo współczesna gospodarka - mimo całej swej złożoności i postępującej informatyzacji - zależy od tak zwanego czynnika ludzkiego. Nigdy nie będziemy w stanie w pełni przewidzieć i kontrolować ludzkich pomyłek, jednak właśnie po to, aby zminimalizować ryzyko błędnych decyzji, tworzy się coraz bardziej złożone informatyczne systemy zarządzania. Czy zaawansowane technologie informatyczne wspierające procesy podejmowania decyzji mogą uchronić nas przed podobnymi sytuacjami w przyszłości?
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Zrobić coś wyjątkowego

Tomasz Gregorczyk

Jeśli twoją grupą docelową będą przeciętni konsumenci, skończysz jako przeciętna marka. Nie sądzę, aby przeciętne marki i produkty były tym, czego chcemy - mówi w wywiadzie dla "Managementu przy Kawie" Peter Fisk, według "Business Strategy Review" jeden z najciekawszych liderów biznesu ostatnich lat. Rozmawiamy o tym, jak stać się wyjątkową marką, jak prowadzić "zielony marketing", o sposobach walki o pozycję marketingu w firmach oraz o kompetencjach samych marketerów.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Na koniec wszystko wróci do normy

Jakub Müller

Wywiad z Robertem Gwiazdowskim , Prezydentem Centrum im. Adama Smitha, na temat obecnego kryzysu na rynkach finansowych.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Proces uczenia się firmy

Andrzej Łapeta

Doświadczenie związane z najlepszymi programami lojalnościowymi na świecie pokazuje, że uruchamianie programu jest procesem uczenia się i dorastania firmy do zupełnie nowych wyzwań. Trudno znaleźć przykłady, w których można by stwierdzić, że program, który stanowi obecnie jedną z podstaw funkcjonowania firmy, został wymyślony od A do Z jeszcze przed wdrożeniem, i że w związku z tym zarząd mógł podjąć w pełni świadomą decyzję o jego uruchomieniu.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Halo, nazywam się Klient...

Dawid Prokopowicz

Stara prawda głosi, że gdyby klienci zaczęli kupować jedynie to, czego naprawdę potrzebują, światowa gospodarka popadłaby w kryzys, z którego nie mogłaby się podźwignąć. Dla rynku klient jest bogiem: on powołuje do życia i on je odbiera. Dlatego też wiedza o klientach nie zamyka się już w zwykłym "nasz klient - nasz pan". To potężne kompendium na temat tego, jaki klient jest i jakim może być, jeżeli odpowiednio się go "skategoryzuje".
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Konkurencja gryzie się w język

Anna Drabarz

Ostatnie lata przyniosły znaczące zaostrzenie polityki stosowania przepisów prawa ochrony konkurencji wobec przedsiębiorców dopuszczających się zakazanych praktyk rynkowych. W dodatku docierające z Brukseli zapowiedzi przedstawicieli unijnej administracji przekonują, że proces ten jedynie się pogłębi. Równocześnie nie każdy przedsiębiorca ma świadomość, że do takich praktyk może zostać również zaliczone dzielenie się pewnymi informacjami w ramach stowarzyszeń gospodarczych czy nawet w mniej formalnych stosunkach z innymi przedsiębiorcami.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Centra handlowe szukają małych miast

Jakub Müller

Pochodzący z Austrii architekt Victor Gruen, tworząc w pierwszej połowie XX wieku koncepcję centrum handlowego, planował nadanie mu takiej roli, jaką w Europie pełnił centralny plac miejski, będący obszarem aktywności obywatelskiej i (jak powiedzielibyśmy dzisiaj) konsumenckiej. Rzeczywistość zweryfikowała plany, ograniczając funkcję budowanych obiektów do tej czysto komercyjnej. W Polsce, pomimo istnienia tradycyjnych rynków, galerie handlowe odniosły sukces, o jakim nie marzył ich pomysłodawca: trwale wpisały się w krajobraz największych aglomeracji, wręcz zastępując tradycyjne place. O ile na Zachodzie kryzys może w najbliższym czasie zwiastować pewne kłopoty świątyń konsumpcji, o tyle w Polsce przeciwnie: wobec powolnego nasycania się rynku w największych aglomeracjach, deweloperzy interesują się rynkami wschodzącymi, za które uznaje się miasta liczące mniej niż 150 tysięcy mieszkańców.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Mniejsi trzymają się mocno

Tomasz Gregorczyk

W jakim kierunku rozwijają się sieci handlowe w Polsce? Gdzie otwiera się najwięcej nowych sklepów, jakie formaty zyskują na znaczeniu i do czego prowadzą kolejne przejęcia - rozmawiamy o tym z Patrycją Nalepą (PMR), analitykiem handlu detalicznego.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Logistyka to klucz

Anna Drabarz

Najczęściej postrzega się e-commerce jako szansę na wzmocnienie marki i powiększenie rynku ze względu na obniżone koszty logistyki. Żadna z tych korzyści nie pojawi się jednak samorzutnie i bez wyraźnego starania ze strony firmy. Wielokanałowość kontaktu z klientem stawia bowiem przed przedsiębiorstwem wyzwania, które - zaniechane - mogą obrócić się przeciwko niemu samemu.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

CSR elementem strategii firmy

Jakub Müller

Jak twierdzi politolog Benjamin R. Barber, były doradca prezydenta USA Billa Clintona i RFN Romana Herzoga, receptą na obecny kryzys gospodarczy jest większa odpowiedzialność społeczna zarówno biznesu, jak i konsumentów. Pozornie słowa te nie dotyczą Polski, bo CSR wydaje się rozwijać u nas równie dobrze, jak gospodarka. W agendzie niemal każdej konferencji biznesowej znajdziemy prelekcję na ten temat, a w Internecie powstają kolejne strony opisujące to zjawisko.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Marketing skierowany do kobiet

Mira Poręba

Kobiety to najpotężniejsi konsumenci na świecie. To one kontrolują większość domowych wydatków, stanowiąc ogromną grupę nabywczą prawie każdego rynku. Decyzje zakupowe kobiet i mężczyzn różnią się od siebie, różne są też reakcje na przekazy marketingowe czy media w tych dwóch grupach. Zjawisko to jest coraz częściej dostrzegane przez marketerów (również w Polsce), efektem zaś jest dywersyfikowanie komunikatów marketingowych czy kreowanie produktów typowo kobiecych w - jak by się wydawało - niekobiecych branżach (piwo Karmi, samochód Nissan, taryfa Cafe Plus w telefonii komórkowej itp.).
Pobierz pełny artykuł w PDF…

Nie tylko dla pieniędzy

Tomasz Gregorczyk

Ważna rola prospołecznego zaangażowania firmy nie podlega już dzisiaj dyskusji. Nieco inne wartości wnosi jednak do przedsiębiorstwa odgórne finansowanie fundacji czy instytucji dobroczynnych, inne zaś czynne zaangażowanie pracowników w działania charytatywne. Zalety wolontariatu z punktu widzenia pracownika i pracodawcy wyjaśnia na przykładzie Xerox Polska Joanna Antkiewicz, Dyrektor ds. Personalnych firmy.
Pobierz pełny artykuł w PDF…

HR-owiec powinien być biznesmenem

Jakub Müller

Dyrektor personalny musi rozumieć strategię firmy, zależności między kwestiami finansowymi i produkcyjnymi, umiejętnie prognozować i mieć świadomość trendów w globalnej gospodarce. Z drugiej strony, powinien wykazywać się pokorą, bo w strukturze firmy nigdy nie jest najważniejszy - mówi Anna Borzeszkowska, dyrektor personalny International Paper. W wywiadzie także o kompetencjach niezbędnych dla kierującego HR-em w firmie, specyfice postępowania z nową generacją pracowników oraz najgroźniejszym dla firm - skutkach odchodzenia pracowników. Także o tym, dlaczego słowa Johna Rockefellera sprzed lat zyskują na aktualności.
Pobierz pełny artykuł w PDF…